De ghaznavidiske herskere over Khorasan, Afghanistan og Indien, 366-583 H/977-1187 AD
Indskrift & design
Indskrift & design
Forside
Midterfelt
Inden for et mihrab-formet område med to fugle-formede ornamenter, der er vendt mod hinanden, står:
la ilah illa allah / wahdahu la sharik lahu / al-qa’im bi-amr allah
“der er ingen gud uden Gud, Han alene, Han har ingen ligemænd, al-Qa‘im bi-amr Allah”.
Omskrift
Til højre står nedenfra og op:
bism allah duriba hadha’l- dirham bi-hamadhan sana arba’ wa ‘ashrin wa arba‘mi’a
“i Guds navn denne dirhem blev præget i Hamadhan i året fire og tyve og fire hundrede”.
Bagside
Midterfelt
’adl / lillah / muhammad rasul allah / al-nasir li-din allah / al-hafiz li-‘ibad allah / mas‘ud ibn mahmud
“retfærdig, for Gud, Muhammad er Guds sendebud, al-Nasir li-Din Allah, al-Hafiz ‘Ubayd Allah, Mas‘ud ibn Mahmud”.
Omskrift
muhammad rasul allah arsalahu bi’l-huda wa din al-haqq li-yuzhirahu ‘ala al-din kullihi wa law kariha al-mushrikun [delvis ulæseligt]
”Gud er den, der sendte sin udsending Muhammad med retledningen og den sande religion for at lade den sejre over al anden religion, selvom de, der sætter andre ved Guds side, hader det”.
(sura 9, Omvendelse (al-Tawba), vers 33)
Historisk note
Historisk note
Kort før den ghaznavidiske hersker, Mahmud ibn Sebüktigins død omstyrtede hans søn Mas’ud den buyidiske hersker, Majd al-Dawla, i Rayy (i dag Teheran). Majd al-Dawla var kun elleve år, da han overtog tronen, og den virkelige magt lå derfor hos hans mor, regenten Sayyida bint Rustam, som var datter af den bawandidiske hersker over Mazandaran. Hun afgav ikke magten, da Majd al-Dawla blev myndig, men herskede fortsat for ham gennem hans 31-årige regeringsperiode, og hun døde blot et år, før han selv gjorde i 419 H (1028 AD), hvilket efterlod ham reelt magtesløs.
Da Mahmud blev spurgt, hvorfor han ikke havde fjernet buyiderne længe før, svarede han, at hvis en mand havde hersket, ville han have været nødt til at efterlade en hær for at forhindre, at de vendte tilbage, men da det var den svage Majd al-Dawla, som var styret af sin magtfulde mor, var det ikke nødvendigt, fordi under de omstændigheder udgjorde Majd al-Dawla ingen fare.
Erobringen af Rayy gjorde det muligt for ghaznaviderne at udvide deres magt gennem det nordvestlige Iran, inklusive områderne som kakuyiderne styrede. Som tegn på deres overgivelse prægede byer som Hamadan mønter i Mahmuds søns og efterfølgers navn, Masud.
Dette særligt kunstneriske eksempel kopierer designet på en typisk iransk mihrab, med buens svikkel dannet af to fuglehoveder vendt mod hinanden. Da Masud havde siddet på tronen i tre år, var han ikke længere tilfreds med kun at have sit egentlige navn på mønten, men placerede de langt mere kunstfærdige titler al-nasir li-din allah al-hafiz ’ubayd allah mas’ud ibn mahmud (Hjælperen af Guds tro, Beskytteren af Guds Tjenere, Mas’ud ibn Mahmud). Møntstemplerne, der blev brugt til denne mønt, var typiske for dem, der brugtes af den kakuyidiske mønt i Hamadan.


