Det abbasidiske kalifat, 1. periode, 132-218 H/750-833 AD
Indskrift & design
Indskrift & design
Forside
Midterfelt
la ilah illa / allah wahdahu / la sharik lahu
“der er ingen gud uden Gud, Han alene, Han har ingen ligemænd”.
Omskrift
muhammad rasul allah arsalahu bi’l-huda wa din al-haqq li-yuzhirahu ‘ala al-din kullihi
”Gud er den, der sendte sin udsending Muhammad med retledningen og den sande religion for at lade den sejre over al anden religion”.
(sura 9, Omvendelse (al-Tawba), en del af vers 33)
Bagside
Midterfelt
li’l-khalifa / al-amin abqahu / allah
“til kaliffen al-Amin, må Gud bevare ham”.
Omskrift
bism allah duriba hadha’l-dirham bi’l-khayzuraniyya sana arba‘ wa tis‘in wa mi‘a
“i Guds navn denne dirhem blev præget i al-Khayzuraniyya i året fire og halvfems og et hundrede”.
Historisk note
Historisk note
Al-Khayzuran begyndte livet som en yeminitisk slavepige, men blev fri, da hun blev kaliffen al-Mahdis kone, mor til al-Hadi og al-Rashid og bedstemoder til al-Rashids søn, al-Amin. Hun var også tante på mødrenes side til al-Amins mor, Zubayda. Det var en tid, hvor magtfulde og intelligente kvinder, såsom Khayzuran og Zubayda, blev stærke kræfter ved det abbasidiske hof. Al-Khayzuran havde haft stor indflydelse allerede under al-Mahdis regeringstid og fortsatte med at have det i både al-Rashids og al-Amins.
Denne erindringsdirhem må være blevet præget for al-Khayzuran, men i hendes barnebarns navn. Al-Khayzuraniyya var sandsynligvis et paladskompleks nær Baghdad, bygget af og opkaldt efter al-Khayzuran. Det var i hvert fald stedet for en vigtig ceremoni 194 H (809-810 AD), hvor denne meget sjældne mønt – den eneste som vides at bære navnet på møntstedet al-Khayzuraniyya – blev uddelt til de tilstedeværende.
Det kan have været ved denne lejlighed, at al-Amin gjorde kløften, som allerede bestod mellem ham selv, som var Zubaydas søn, og al-Ma’mun, sønnen af en slavekvinde, endnu større.
Ordene fra khutba (imamens tale før Fredagsbønnen) blev tilpasset, så at al-Ma’muns navn – den officielle arving – blev fulgt af navnet på hans egen søn, al-Natiq bi’l-Haqq Musa. Dette beredte vejen for det endelige brud mellem de to halvbrødre, da al-Amin et år senere gjorde al-Natiq Musa til sin direkte arving og tilsidesatte Makkan-aftalen, som gik ud på, at arvefølgen skulle gå fra broder til broder, snarere end fra far til søn.


