De buyidiske herskere i Irak og Khuzistan, 320-454 H/932-1062 AD
Indskrift & design
Indskrift & design
Forside
Midterfelt
Kl. 12: en ulæselig tamgha [et mærke] (lakafi? der betyder “nok”).
la ilah illa / allah wahdahu / la sharik lahu / al-qadir billah
“der er ingen gud uden Gud, Han alene, Han har ingen ligemænd, al-Qadir billah”.
Indre omskrift
bism allah duriba hadha’l-dinar bi’l-muhammadiyya sana arba‘ wa tis‘in wa thalathmi’a
“i Guds navn denne dinar blev præget i al-Muhammadiyya i året fire og halvfems og tre hundrede”.
Ydre omskrift
lillah al-amr min qabl wa min ba’d wa yawma‘idhin yafrahu al-mu’minin bi-nasr allah
”afgørelsen tilkommer Gud, førhen og fremover. På den dag vil de troende fryde sig over Guds hjælp”.
(sura 30, Byzantinerne (al-Rum) del af vers 4 og 5)
Bagside
Midterfelt
lillah / muhammad rasul allah / al-amir al-sa’id / shahanshah / majd al-dawla / wa kahf al-umma / ibn fakhr al-dawla / buwayh
”for Gud, Muhammad er Guds sendebud, Den Heldige Prins, Kongernes Konge, Majd al-Dawla [Statens Ære], Folkets Tilflugt, søn af Fakhr al-Dawla Buwayh“.
Omskrift
muhammad rasul allah arsalahu bi’l-huda wa din al-haqq li-yuzhirahu ‘ala al-din kullihi wa law kariha al-mushrikun
”Gud er den, der sendte sin udsending Muhammad med retledningen og den sande religion for at lade den sejre over al anden religion, selvom de, der sætter andre ved Guds side, hader det”.
(sura 9, Omvendelse (al-Tawba), vers 33)
Historisk note
Historisk note
Efter ‘Adud al-Dawlas død i 372 (983) strides hans efterfølgere i Baghdad og guvernørerne i Kerman, Jibal og Irak om buyidernes magt. Officererne udnyttede denne konflikt, og buyiderne fandt det stadig vanskeligere at opretholde kontrollen.
Da Abu Talib Rustam efterfulgte sin far, Fakhr al-Dawla (hvis navn betyder “Statens Ære”), var han ikke mere end 11 år gammel. Den reelle magt blev udøvet af regenten, hans energiske, modige og snu mor, Sayyida bint Rustam ibn Sharwin, datter af den bawandidiske hersker af Mazandaran.
Det var takket være hendes politiske kløgt, at det buyidiske rige Rayy overlevede hele Majd al-Dawlas lange regeringsperiode (Majd al-Dawla er endnu en ærestitel, der betyder “Statens Ære”), for hun beskyttede sin søns arv i 30 år og døde kun et år før han, i 419 (1028).
Hans regeringsperiode, begyndte dramatisk, fordi skatkammeret var utilgængeligt i fæstningen Tabarak, hvor Fakhr al-Dawla var død, og der var ingen penge til at betale hæren.
Situationen blev forværret af uroligheder i gaderne i al-Muhammadiyya, som afskar Tabarak fra resten af byen og forhindrede Sayyida i at overdrage pengene, ja selv i at skaffe et ligklæde til sin afdøde mand. Langt om længe blev pengene og kisten hejset ned fra citadellet med reb.
Den stramme økonomi i Jibal på denne tid kan ses på det blege guld, som denne dinar er blevet slået af. På møntens bagside var der imidlertid ingen mangel på titler, som buyiderne elskede så højt. Her er Majd al-Dawla omtalt som al-amir al-sa‘id – Den Heldige Prins, Kongernes Konge, Statens Ære, Folkets Tilflugt”.


